Historien om LaserTryck.se
Hur uppstod idén till lasertryck.se?
LaserTryk.dk grundades 5 maj 1999 – och det var något av en tillfällighet. På den tiden var företagets namn faktiskt EntertainMen ApS, och under namnet UngFerie anordnade vi fester och semestrar för ungdomar.
Första kopiatorn
Vårt eget behov av trycksaker var stort och vi tyckte inte att det fanns något tryckeri som levde upp till våra krav på pris, kvalitet och leveranstid.
Vi bad därför om en offert på en egen digital tryck- och kopieringsmaskin och blev mycket förvånade när vi såg hur billigt vi själva kunde producera.
Marknadspriset för en A3-affisch i färg var för 20 år sedan ca 10 kr. Och vårt produktionspris var 2,50 kr/st. Så vi insåg snabbt att det fanns stor potential på marknaden.
Prisutvecklingen har sedan dess lett till att priset för en A3-affisch i färg i dag ligger under 3 kr/st. Så den vägen är tyvärr stängd nu, och det generella tillståndet i den grafiska branschen visar tydligt hur svårt det är att uppnå bra lönsamhet.
Diskotek som första kunder
Efter att ha investerat i vår första maskin kontaktade vi våra samarbetspartner (främst diskotek) för att höra om vi kunde få trycka deras marknadsföringsmaterial, nu när vi ändå hade en maskin.
Aggressiv prisstrategi
Vi har haft en aggressiv prisstrategi och fokuserat på volym. Det blev snabbt en succé, och snart körde vi den ena maskinen dygnet runt. Många gånger stannade vi kvar över natten för att fylla på papper.
Behovet av maskin nummer två, tre och fyra kom snabbt och resten är historia.
I dag har LaserTryck.se 40 000 företag och 55 000 privatpersoner i kundregistret.
Hur kommer det sig att ni har så många privatkunder?
Större delen av våra intäkter kommer från företagskunder. Att vi är så stora på privatkundsidan beror på att vi de senaste sex åren har sålt så kallade fotoprodukter till privatpersoner.
Det handlar bland annat om fotoböcker, kalendrar, bildramar och affischer.
Försäljningen till privatkunder går via www.photo2people.se och www.fotosjov.dk.
Vad skiljer er från andra tryckerier?
Vi medger gärna att våra trycksaker knappast är av högre kvalitet än trycksaker från våra duktiga kollegor i branschen. Vi använder ungefär samma maskiner och att leverera toppkvalitet är i våra dagar en självklarhet.
Kundens önskemål och behov
Eftersom ingen av oss har någon grafisk utbildning, eller har arbetat inom den grafiska industrin tidigare, har vi ofta en annan inställning till saker och ting än andra aktörer i branschen.
Vi har oerhört starkt fokus på kundernas önskemål och behov. Folk upplever vår kundservice som mycket ”amerikansk”. Vi håller våra löften, och om vi inte gör det får kunden trycksaken gratis.
Det låter kanske som riktigt säljsnack, men det är verkligen inte bara för att vara schysta, utan det är helt enkelt en bra affär att investera i långsiktiga kundrelationer.
Vi följer kontinuerligt upp vår kundstatistik, och den senaste mätningen visar att över 70 procent av våra nya kunder kommer till oss efter rekommendationer från andra kunder.
Intelligent produktion
Det unika med vårt koncept är att vi har placerat på marknaden precis där kunderna vill att deras tryckeri ska finnas.
Vi har ett ständigt fokus på effektivitet för att alltid kunna erbjuda kunden lägsta möjliga pris. Det klarar vi bland annat genom att producera på ett intelligent sätt.
Genom så kallat samtryck låter vi många kunder dela på de höga startkostnaderna, som normalt sett uppstår vid offsettryck. Kunden får samma trycksak till ett mycket lägre pris. Det är inom samtryck som vi har vuxit mest de senaste åren.
Vi har även rationaliserat bort säljare och kundmöten. De flesta av våra kunder hittar faktiskt själva information om trycksakerna via vår hemsida.
Men vi har valt att inte gå riktigt hela vägen i jakten på lägsta möjliga pris. Vi är inte bara ett billigt nätbaserat tryckeri till 100 procent – av den typen som du ofta hittar utomlands.
Våra kunder uppskattar att ha egna rådgivare som kan hjälpa dem om något går fel. Därför har vi valt att behålla det 30+ man starka kundserviceteamet.
Berätta mer om samtryck
Uppfanns av lasertryck.se
Ordet samtryck uppfanns av LaserTryck.se redan 2002. Det rör sig om vårt unika sätt att producera små trycksaker på.
När flera andra i branschen började använda termen valde vi att varumärkesskydda begreppet puljetryk 2005 och registrera puljetryk.dk.
Enkelt koncept
Vi har en rad standardpapperstyper som vi trycker i ett antal fasta körningar.
Kundernas uppdrag samlas på tryckarken, som sedan går till tryck när de är fulla. I början lovade vi att trycka minst en gång i månaden (första tisdagen) med en leveransvecka senare. Leveranstiden var alltså 10–40 dagar.
Om du hade tid att vänta så kunde du spara pengar. Var det brådskande behövde vi antingen trycka traditionell offset eller med digitaltryck
Papperstyper
Vår första samtrycksprodukt var 260 g Chromokartong, som är lämpligt för till exempel vykort, biljetter, visitkort m.m. Sedan följde 90 g offsetpapper (brevpapper) och 170 g silkpapper, som används till lösblad, flygblad, foldrar och häften.
År 2009 kom samtryck på 300 g silkpapper, vilket innebar att man nu kunde trycka exklusiva säljmappar, produktblad, kraftigare broschyrer och foldrar. Samtryck på 300 g silkpapper är numera uppgraderat till 350 g silkpapper.
Minskad produktionstid
Allt fler av våra kunder fick upp ögonen för samtryck och ville gärna spara pengar. Vi kunde därmed fylla arken snabbare och förkorta produktionstiden.
Från 40 till 4 dagar
2003 var produktionstiden upp till 40 dagar. 2006 hade vi sänkt den till 10 arbetsdagar, 2008 sänkte vi den ytterligare, till 6 arbetsdagar, 2010 till 4 arbetsdagar och 2012 låg den på endast 3 arbetsdagar.
Detta innebär att samtryck i dag inte bara är billigare än traditionell tryckning, utan faktiskt snabbare än de flesta vanliga tryckeriers normala leveranstid. Och det med samma höga kvalitet.
Expresstryck av samtryck
2011 introducerade vi ett expressalternativ för alla samtrycksprodukter.ExpresstryckMed expresstryck skickas produkterna dagen efter att beställningen lagts. Även med vår extraavgift för expresstryck är vårt samtrycksalternativ normalt sett billigare än traditionellt offsettryck.
Med samtryck kan vi alltså kombinera offsettryckets höga kvalitet med lågt pris och snabba leveranser.
Gör ni något särskilt för att marknadsföra företaget?
Vi har ett ständigt fokus på marknadsföring och varumärkesbyggande. Ett fokus som nog har sitt ursprung i när vi organiserade fester och semesterresor och konkurrensen var hård om den unga publikens uppmärksamhet.
Vi använder traditionella marknadsföringskanaler såsom direktreklam, online-/offlinereklam och sökmotoroptimering. Och om vi har något nytt och spännande att berätta händer det att vi genomför en ganska omfattande kampanj i flera olika medier. Det gjorde vi till exempel när vi utsågs till Svanenmärkt tryckeri.
Men eftersom vi vet att de allra flesta kunder kommer på rekommendation från andra kunder vi fokuserar faktiskt i den dagliga verksamheten på att ge våra befintliga kunder lite mer än de förväntar sig. fokuserar vi faktiskt i den dagliga verksamheten på att ge våra befintliga kunder lite mer än de förväntar sig. Då sköter de marknadsföringen åt oss genom att rekommendera oss till andra i sitt nätverk.
Hur ser koncernen ut i dag?
Vi har delat in koncernen i ett antal bolag som alla drivs från Århus. De tre främsta bolagen är:
LaserTryck.se AB
Flygfältsgatan 26, 128 30 Skarpnäck, Sverige
08-55118954, info@lasertryck.se, lasertryck.se.
ScandinavianBook
Grundades 2009 och bedriver uteslutande bokproduktion.
De flesta kunder är förlag, men vi arbetar även med manual- och bokproduktion till företagsvärlden. Finns på www.scandinavianbook.se.
Hur ser planen ut nu?
Vi fortsätter med att finjustera det nuvarande konceptet, där vi önskar att göra det enkelt för våra kunder att beställa trycksaker online. Dock utan att kompromissa med fantastisk kundservice.
Optimering för miljö- och klimatvänliga produktion
Vi fortsätter att optimera och utöka vår produktionsutrustning. Vi anser att vi som ett stort produktionsbolag har en skyldighet att skydda miljön och ständigt försöka att minska företagets miljöpåverkan. Dessutom har optimeringen av produktionsutrustning ofta en sidvinst att omkostnader blir lägre, så att vi kan ge våra kunder superlåga priser på sina trycksaker.
Automatiserad bokproduktion
Vi fortsätter utvecklingen av BookBox, ett speciellt boktryckskoncept för förlag som håller kostnaderna helt nere. Vi trycker förlagets titel i mycket små upplagor och håller koll på hur många böcker förlaget har på lager, så att vi kan ta fram en ny låda innan lagret är tomt.
Intelligenta IT-lösningar
Vår IT-avdelning och innovationsteam arbetar konstant med smarta software-lösningar som gör det ännu enklare (och billigare!) att sälja och köpa trycksaker. Om du t.ex äger en webbshop med affischer eller vykort kan du faktiskt länka din försäljning direkt till vår produktion, naturligtvis också med leverans till din slutkund.
Trycksaker som konst
Vi har verkligen börjat tänka kreativt på hur vår produktionsutrustning kan användas för mer än vanliga trycksaker. Det finns faktiskt en stor potential i reproduktionen av t.ex. konst. Eftersom möjligheterna är så många har vi faktiskt också anställt en "trycksaks-konstruktör" för att utveckla nya produkter enligt våra kunders behov.
Håll dig uppdaterad
Få nyheter genom vårt nyhetsbrev eller facebook.
Andra projekt
LaserTryck.se är en del av en internationell koncern som förutom produktions- och kontorsanläggningar i Danmark har tryckerier i Sverige, Tyskland, Polen, England och Spanien. Som en del av Scandinavian Print Group med mer än 550 anställda är vi Skandinaviens största grafiska företag.
Samlad styrka
Vi har avdelningar over hele Skandinavia och kan servicera dig på ultrakort tid när det är nödvändigt.