Tryksager er populære, men vi elsker at hade dem
Papperstidning jämfört med nätet
En tidning belastar klimatet med ca 80 gram koldioxid. Läser du nyheter på nätet en halvtimme om dagen, belastar du den med ca. 100 gram koldioxid. Allt vi gör påverkar klimatet. Men få vet hur mycket.
Danskarna har ett speciellt förhållande till trycksaker, särskilt de som varje vecka hamnar i brevlådan. 90 procent av dem som får hushållsreklam använder den varje vecka och två av tre danskar säger i en färsk undersökning att reklammaterial hjälper dem att hitta bra erbjudanden och handla billigare än tidigare.
Det finns ingen anledning att välja bort tidningar och trycksaker enbart av hänsyn till miljön.
Veckotidningar är populära
Veckotidningarna är också populära. 7 av 10 danskar läser dem ofta eller alltid. Dessutom uppger 63 procent av danskarna att de föredrar att läsa tidningen på papper snarare än på nätet. Samtidigt fortsätter läsningen av tidningar och tidskrifter att öka.
Den tryckta kommunikationen växer i en alltmer digitaliserad värld. Detta beror på att tryckta och digitala medier inte utgör någon motsättning till varandra utan är två kommunikationsformer med olika egenskaper och betydelse i vår vardag.
Trycksaker är användarvänliga
Trycksaker är konkreta och överskådliga och ger värdefull, användbar information. De är enkla och användarvänliga och kan transporteras i tid och rum.
Men trycksaker är också något som vi nästan alla älskar att hata. Reklamhögen stör oss därför att vi tror att den förorenar mycket mer än den faktiskt gör.
Det samma gäller för tidningar och tidskrifter. Vi använder dem flitigt, men vill inte riktigt stå för det. De stör vår miljömedvetna image.
Familjens koldioxidnota
Inte många vet att trycksaker bara utgör 0,6 procent av en familjs koldioxidnota.
Dagstidningar, veckotidningar och hushållsreklam utgör cirka en procent av de totala koldioxidutsläppen i ett genomsnittligt, danskt hushåll. Detta motsvarar knappt 130 kg koldioxid om året.
15 års systematiskt miljöarbete
Hållbart, nordiskt skogsbruk, effektiv och energisnål papperstillverkning baserad på biomassa och vattenkraft, återvinning av trycksaker och 15 års systematiskt miljöarbete i den grafiska branschen säkerställer att tidningar, tidskrifter och reklammaterial har en god miljöprofil.
Klimatutmaningen
Vi måste ta klimatutmaningen på allvar och stärka konsumenternas medvetenhet om klimat och miljö.
Och det är sunt förnuft att välja bort hushållsreklam som man inte har användning av. Eller skippa papperstidningen om man hellre läser nyheter på nätet.
Alternativen belastar också klimatet så det finns ingen anledning att stryka kring husväggarna med det senaste matmagasinet och de senaste veckotidningarna.
Följ miljödebatten och läs fler artiklar på www.grakom.dk.
Artikel från Børsen, torsdag 5 mars 2009
Av Lars Bram, vd, Grafisk Arbejdsgiverforening